Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (1 mei 2019)
Nieuwbericht 'Met louter hard werken red je het niet altijd': hier lezen.
Bij het spel Kansen Keren verscheen, in opdracht van Zwaartepunt Fair Health/ themateam Versterken van Sociaal Economische Positie van de HAN, een publicatie met bijbehorende verhalen.
Het stemt tot nadenken en (nog belangrijker) zorgt ervoor dat je met elkaar het goede gesprek hierover voert.
De Kansen Keren verhalen zijn opgehaald bij HAN -studenten en gaan over hun leven tot hun 21e.
Wat beïnvloedde de kansen in hun leven? Denk aan woonomgeving, gezondheid, sociale steun, sociaaleconomische positie, relaties, onderwijs en levensovertuiging. Bij elk verhaal vertellen docenten
ofonderzoekers van de HAN wat (toekomstige) professionals kunnen betekenen. Vanuit hun eigen domein, om zo een gezamenlijke bijdrage vanuit alle vakgebieden te leveren.
Ga naar de website
SAM (woensdag, 03 juli 2019 20:49)
Het spel in de spotlights:
https://medium.com/sambyhan/han-onderzoeker-brengt-ongelijkheidsspel-kansen-keren-op-de-markt-bcb5584cdc83
Annemarie (donderdag, 16 mei 2019 16:24)
Levendige gesprekken en eyeopeners voor studenten.
Mooiste was hoe open ze elkaar vertelden over hoe zij zichzelf plaatsen op de ladder vroeger en nu:
*Op de basisschool kreeg ik altijd te horen dat ik dom was en het niet kon, - 10 op de ladder. Nu is mijn stage heel positief over hoe ik het doe, +4 op de ladder.
*Vorig jaar was de situatie in mijn familie ellende door drugs en mijn neven die aan lot werden overgelaten, roddel en schaamte, dat bracht mij naar beneden, -15 op de ladder.
*De scheiding van mijn ouders was -5, maar later kreeg mijn moeder een leuke vriend, +5.
*Ik leef vrij en kan wonen waar en zeggen wat ik wil, anders dan met de Joden in WOII, +8 op de ladder.
*Als mbo’er mag ik niets doen op mijn stage, de hbo’ers alles, -3.
Pedagogisch Werk ROC Nijmegen
Suzanne (zondag, 17 maart 2019 10:48)
Er werd flink gediscussieerd, verschillende standpunten tegenover elkaar afgewogen...bijvoorbeeld een relatie waarin geslagen wordt, hoe waardeer je dat op de ladder, of het beginnen van een homoseksuele relatie,...Het was een dynamisch gesprek.
Ook was het spel een aanleiding om het te hebben over veerkracht, en copingstijlen. Armoede en rijkdom kwam ter sprake, studenten vertelden over eigen ervaringen.